:)


    Pekinška Patka

    Delite

    SEPULTURA
    Muzicki urednik
    Muzicki urednik

    Broj poruka : 1866
    Godina : 25
    Datum upisa : 10.01.2009

    Pekinška Patka

    Počalji od SEPULTURA taj Sre Apr 01, 2009 10:43 pm


    “Naš
    značaj u jugoslovenskom panku i novom talasu analogan je značaju grupe
    Sex Pistols u Engleskoj. I po impaktu i po dužini trajanja. Njihov prvi
    singl, parodija na državnu himnu ‘Bože spasi Kraljicu’, dospeo je na
    vrh top liste u Engleskoj a da nije bio emitovan na radiju. Znači,
    dobro se prodavao. Oni su, dakle, otvorili vrata ostalima. Istu ulogu
    kod nas odigrao je naš debi singl ‘Biti ružan, pametan i mlad’. Da je
    on propao, ubeđen sam da se stvari s novim talasom ne bi odvijale kako
    su se odvijale. Dobrom prodajom našeg singla otvorila su se vrata i
    Idolima, i Šarlu, i Orgazmu, pa ako hoćete i Kazalištu, kasnije i
    Filmu.” *

    Jednu od prvih autentičnih
    punk grupa u Jugoslaviji oformili su jula 1978. godine Nebojša Čonkić -
    Čonta, profesor u Elektro-tehničkom školskom centru i gitarista Sreten
    Kovačević – Srele (< Kafe Express < Trafo). U originalnoj postavi
    pored njih bili su bubnjarPihler Laslo – Cila (< Kafe Express <
    Tanker) i Miloš Žurić - Žura, bas gitara.Od ranih šezdesetih, kada su
    se u Novom Sadu pojavili prvi “električari”, do danas u našoj varoši
    status rok zvezda imala su samo dvojica muzičara – Miroslav Nedić Bili,
    pevač i gitarista legendarnih Zlatnih, kasnije Novih akorda, grupe koja
    je sudeći po gitarijadama na kojima je učestvovala, spadala u desetak
    najboljih bit sastava u nekadašnjoj Jugoslaviji, i Nebojša Čonkić
    Čonta, frontmen najpopularnije domaće pank grupe Pekinška patka. Uspeh
    prvog je fascinantan jer je status rok zvezde stekao isključivo
    zahvaljujući koncertima, a ovog drugog ništa manje značajan jer je
    postignut na osnovu svega tri singla i jednog albuma, a sve to za samo
    dve godine! Punk je, kao i u svetu, i kod nas izazvao veliku frku. Mada
    se nisu sprdali sa himnom ili Predsednikom, kao njihovi slavni uzori iz
    grupe Sex Pistols, imali su velikih problema samom činjenicom da “nikog
    ne šljive i sviraju punk”. Posebno otežavajuća okolnost je ta što je
    grupu prevodio i “kvario omladinu” onaj koji je od društva bio zadužen
    da ih vodi u bolju i svetliju budućnost.


    Debitovali
    su na Mašincu pred “rekordnih” četvoro slušalaca: Škora, Kara, Nega i
    Laza! Posle tog fijaska napušta ih Žura, dolazi Srbislav Dobanovački –
    Srba, sa kojim nastupaju u diskoteci u Žablju, a tek kasnije u Novom
    Sadu, (klub Sonja Marinković, koji je ubrzo promenio ime u Studio 24),
    koncertom koji je posle pet-šest izvedenih kompozicija bio prekinut,
    navodno zbog nestanka (čitaj isključenja) struje! Pred kraj godine
    grupa svira na poslednjem Boom festivalu u Novom Sadu, gde sa skromnim
    znanjem i repertoarom, ali pravim vizuelnim identitetom i fantastičnom
    energijom ostavlja veoma dobar utisak.Početkom ’79. godine odlazi Srba,
    a dolaze novi basista Boris Oslovčan – Bora (< Gomila G.) i drugi
    gitarista Boško Prosenica – Brča (< Direktori). Krajem maja sa
    producentom Gaborom Lenđelom (ex-Teška industrija) u studijima Radio
    Novog Sada snimaju sedam kompozicija (tokom devedesetih objavljene su
    na piratskim diskovima i slove kao raritetno izdanje). Nova postava
    uspešno se predstavlja u beogradskom KST-u, gde ostavlja izvanredan
    utisak i biva inaugurisana u prvi srpski punk bend. ►



    [
    Biti ružan, pametan i mlad/ Bela šljiva 7" - One of the 10 best punk
    singles EVER! I'm not kidding. Both tunes are fast, catchy, unique
    slices of punk history. Consider yourself blessed if you can dig one
    up.]Ron Lacer


    _________________
    a

    SEPULTURA
    Muzicki urednik
    Muzicki urednik

    Broj poruka : 1866
    Godina : 25
    Datum upisa : 10.01.2009

    Re: Pekinška Patka

    Počalji od SEPULTURA taj Sre Apr 01, 2009 10:44 pm

    “Mi
    se sigurno nismo ničega plašili, jer smo znali da ne smemo da imamo
    političke tekstove, da ne smemo, barem direktno, da napadamo Savez
    komunista. Ali smo, na pr. na koncertima palili njihov list Borbu, što
    je zapravo značilo isto. Bilo nam je jasno da ne možemo da napadamo i
    rušimo jednopartijski sistem.” *

    Nastupaju na Omladinskom festivalu u Subotici, gde osvajaju drugu
    nagradu publike, a dobre kritike (“…Njihov nastup je malo koga ostavio
    ravnodušnim i bili su česta tema razgovora kako među publikom tako i u
    ‘stručnim’ krugovima…Po većini ocena Pekinška patka je najsvežiji
    događaj festivala.” – Branko Vukojević, Džuboks br. 64, 8. jun 1979)
    pomažu im objavljivanje singl ploče “Biti ružan, pametan i mlad”/”Bela
    šljiva”. Singl je producirao Slobodan Konjović, urednik i voditelj na
    Studiju B, a koju je, pošto ih je prvobitno PGP RTB odbio, objavio
    Jugoton. Na koncertu u zagrebačkom Lapidariju jula 1979., čuli su ih
    Siniša Škarica i Veljko Despot, urednici u pomenutoj disko kući, a
    dogovor oko izdanja je postignut istog dana.



    Diskografski
    prvenac prodat je neverovatnih 35.000 primeraka, neočekivanom tiražu i
    za grupu i za izdavača. Nema sumnje da je upravo tiraž prvog singla
    Pekinške patke otškrinuo Jugotonova vrata velikom broju novotalasnih
    grupa, između ostalih i beogradskoj ekipi koja se prvi put predstavila
    na kompilaciji “Paket aranžman”. Tokom februara i marta 1980. godine u
    prvom novosadskom privatnom studiju Metasound grupa snima kompozicije
    za debi album “Plitka poezija”, koji se, najpre zbog bolesti, kasnije
    zbog smrti Josipa Broza Tita, pojavljuje tek u leto iste godine. Pre
    albuma objavljen je singl “Bolje da nosim kratku kosu”/”Ori, ori”.
    Provokativni nastupi, način odevanja i velika popularnost donose i prve
    probleme. Zabranjivani su im već ugovoreni nastupi u Novom Sadu (Studio
    M, diskoteka hotela Park i pozorište Ben Akiba) i širom Vojvodine.
    Pojedine radio i televizijske stanice zabranjivale su sve ili određene
    pesme grupe. TV Novi Sad zabranjuje emitovanje emisije koju je sama
    realizovala (!?). Koncert u Stepanovićevu na Dan oslobođenja mesta
    1979. godine prekinut pošto je Čonta pred viđenim gostima i borcima iz
    NOB-a duvao u prezervative, koje je bacao u publiku, itd, itd. U okviru
    manifestacije Leto na Adi, gde su izveli kompoziciju “Poderimo rok”,
    obožavaoci su nagrnuli na splav na kom je bila bina, tako da je
    postojala realna opasnost do dođe do nesreće. Prema anegdoti, dan ili
    dva posle ovog incidenta Stane Dolanc, tadašnji savezni ministar
    unutrašnjih poslova, pozvao je Stevana Doronjskog, u to vreme prvog
    vojvođanskog političara, i obratio mu se rečima:”Gde si pankeru!”,
    aludirajući na “incident” na Adi. Hajke i zabrane kod mladih imale su
    kontraefekat - čitav Novi Sad bio je ispisan grafitom “Čonta je Bog!”



    “Čitava moja jedinica u Obrenovcu bila je spremana od strane onog
    političkog komesara, ili kako se već zvao, da uskoro treba da im stigne
    jedan polulud tip, koji će da ih zavede i pokuša da skrene ka zapadu.
    Bili su instruirani da ne slušaju moje tirade o panku, a kasnije su
    shvatili da je to bila samo jedna od mnogobrojnih gluposti, jer sam se
    sasvim normalno ponašao.” *

    Među
    retkim intelektualcima koji su javno stali u odbranu Čontine ekipe bio
    je pesnik Miroslav Antić, koji je u lokalnom listu Dnevnik od 7.IX
    1979. godine, u svojoj rubrici Obično petkom, izmedju ostalog, ironično
    napisao :”…Sa ovih četrdeset šest
    godina, verovatno izlapeo, tražiću da me pošalju u penziju, da mi
    oduzmu sva prava da govorim, da me tutnu u ćošak i tu ostave. Jer
    dogodilo se nešto strašno: mame i tate i tog duhovnog pankovskog vođe
    Čonkića i svih tih momaka i devojaka koji su moji vršnjaci, a eto: i
    moderniji od mene, i evropskiji, i kulturniji, i razumniji. Mene u
    penziju, a njih treba još više aktivirati….”

    Leta
    ’80, posle nastupa na Splitskom festivalu, a u okviru Rok večeri,
    umesto Sreleta, koji okuplja grupu Kontraritam, i Bore, koji je
    sabotirao nastup u Splitu “drljajući” po gitari okrenut leđima
    publici, i koji nije želeo da ide na turneju po tadašnjoj Bosni i
    Hercegovini, iz grupe Pečat dolaze gitarista Zoran Bulatović – Bale i
    basista Marinko Vukmanović – Mare. Pre Mareta na nekoliko koncerata bas
    su svirali najpre Aleksandar Kravić – Caki, kasnije član Balaševićevog
    pratećeg sastava, a potom povratnik Srba.

    “Tekstove
    nisam pisao da bi se dopali publici. To sam tada jednostavno bio ja!
    Znaš, studirao sam težak fakultet i praktično se nisam puno zajebavao.
    Kada sam ga u dvadesetčetvrtoj završio, osećao sam se kao da imam tek
    dvadeset, I zbog toga ti tekstovi izgledaju tako.Ja sam stajao iza svih
    mojih tekstova, bez obzira što su bili na nekom tinejdžerskom nivou.
    Uostalom, njima sam se i obraćao. E, sad tu moram da priznam nešto.
    Kada sam pisao tekstove, ipak sam morao da vodim računa da ne upotrebim
    neku prejaku reč zbog koje bi nam zabranili ploču. Na primer, naziv
    pesme ‘Poderimo rok’ je ‘Zajebimo rok’ ili ‘Šta je zbližilo nas’ je
    zapravo ‘Gumena stvar’, u tekstu pesme ‘Bela šljiva’ pominjem drkanje…
    Tako smo ih uvek najavljivali i pevali na koncertima, ali bi se u
    najmanju ruku sa izdavačem natezali oko naslova, a to nam nije
    trebalo.” *


    Sledi uspešna letnja turneja u okviru koje je poseban značaj imao nastup u punoj Skenderiji (Sarajevo). Nova
    postava snima obradu velikog hita Dragana Stojnića “Bila je tako
    lijepa”, naravno sa izmenjenim tekstom, praćenu simpatijama obožavalaca
    i gnušanjem njihovih roditelja. Sa obradom hita grupe Hollies “Stop
    Stop Stop” pojavljuju se u emisiji TV Beograd Rock’n’roller, koja je te
    godine predstavljala JRT (Jugoslovensku radio-televiziju) na festivalu
    Zlatna ruža Montrea. Krajem decembra 1980. nastupili su na tzv. Grock
    koncertu na Novosadskom sajmu, gde su takođe ostavili odličan utisak,
    ali i napravili nov incident paljenjem lista Borba. Novinar lokalnog
    dnevnog lista Dnevnik Bogdan Četnik zahteva da se grupa ukine!? S druge
    strane, o tom nastupu novinar lista Džuboks Radovan A. Vujović u broju
    106 od 16. I 1981, između ostalog, piše: … Trio postava plus profesor
    Čonta je sigurno zapalila publiku svojim punk hitovima: Bela šljiva;
    Bolje da nosim kratku kosu; Stop, stop, stop; Metod; Bila je tako
    lijepa; Biti ružan, pametan i mlad….A ako volite ludi ritam, slušajte
    Patku…” U periodu oktobar ‘80 – mart ’81. grupa priprema kompozicije za
    album “Strah od monotonije”, čiji naziv delimično objašnjava razloge
    iznenadnog prelaska iz punka u novotalasne vode, što im većina ranijih
    fanova, ali i kritičara, nikada nije oprostila. (“…Odlučnost da raskine
    sa starim, donela je Patki ne samo nelagodnosti zbog neumitnog
    razotkrivanja sopstvenih muzičkih slabosti, nego i gubljenje onoga što
    je kod nje bilo najsimpatičnije – energije i žestine…” – Ljubo
    Trifunović, Džuboks br. 117 od 19. juna 1981).


    _________________
    a

    SEPULTURA
    Muzicki urednik
    Muzicki urednik

    Broj poruka : 1866
    Godina : 25
    Datum upisa : 10.01.2009

    Re: Pekinška Patka

    Počalji od SEPULTURA taj Sre Apr 01, 2009 10:45 pm

    “Objasniću zbog čega je došlo
    do zaokreta. Pre svega, ja sam slušao neku drugu vrstu muzike: Joy
    Division, The Cure, The Stranglers…, a to su slušali i novi članovi
    Bale i Mare. Dogovorili smo se da napravimo zaokret, za šta je nekima
    bilo potrebno dva-tri albuma, a mi smo to uradili odmah na drugom. I to
    potpuno svesno! “ *


    Na retkim promotivnim koncertima publika je redovno insistirala na
    kompozicijama sa prvog albuma, a njihovo neprihvatanje novog kursa
    glavni je razlog prestanka rada Pekinške patke.Poslednji značajniji
    koncert imali su u Zagrebu (Zagrebački velesajam ’81) sa poznatim
    sastavima: Riblja čorba, Prljavo kazalište, Film, Haustor, Leb i sol,
    Parni valjak i dr, a zvanično poslednji koncert održali su istog leta
    u Kalemegdanskom parku, posle čega Čonta odlazi u JNA. Zanimljivo
    je da od tada nikada nije obukao jeans, ali i danas po negde u Novom
    Sadu možete da vidite grafit “Čonta je Bog!”, kojim je krajem
    sedamdesetih i početkom osamdesetih bio ispisan čitav grad. Mare, Bale
    i Cila prave novu grupu, sa autorskim pesmama na tragu “Straha od
    monotonije”, a pod velikim uticajem britanskih grupa The Cure i XTC.
    Pozivaju Slobodana Tišmu – Tileta (La Strada) da im se pridruži, što on
    uslovljava dolaskom Firčija (Ivan Fece). Nova postava vežba u
    prostorijama MONSA-a i odlučuje da nastupa pod imenom Luna (po
    Bertolučijevom filmu “La Luna”). ►["PLITKA POEZIJA"
    Full of even more great punk tunes. If these guys were British or something, everyone would have this.]
    Ron lacer


    _________________
    a

    SEPULTURA
    Muzicki urednik
    Muzicki urednik

    Broj poruka : 1866
    Godina : 25
    Datum upisa : 10.01.2009

    Re: Pekinška Patka

    Počalji od SEPULTURA taj Sre Apr 01, 2009 10:45 pm


    Čonta
    prestaje da se bavi muzikom, a 1994. odlazi u Kanadu (Toronto), gde je
    profesor na državnom koledžu. Cila radi kao trgovac, ali se veoma
    uspešno bavi i bioenergijom. Srele se bavi iznajmljivanjem i prodajom
    ozvučenja. Mare je producent, vlasnik studija Matrix. Bale živi u
    Njujorku, Bora je šef restorana u Moskvi, Brča radi u Naftagasu, Srba
    nije zaposlen. Vremenska distanca od nepunih trideset godina potvrdila
    je Pecinu (Petar Popović) i moju sumnju da: Čonta, Srele, Cila, Bora,
    Brča, Mare i Bale nisu bili svesni značaja koji je Pekinška patka imala
    za dalja događanja na domaćoj rok sceni.

    “Ostali
    smo neka vrsta legende i to ne treba dirati. Nudili su nam nekoliko
    puta da se sastanemo, da zaradimo neke pare, ali bi to bila izdaja
    onoga što smo nekada radili.”*


    “Pre
    nas su već postojali Pankrti u Ljubljani i Paraf u Rijeci. Ali, ja sam
    rekao da ćemo mi biti prvi pravoslavni pank bend na svetu! Tako je i
    bilo, mada niko nije smeo to da napiše.”

    Najsvežija potvrda ovoj konstataciji je izdanje koje je pred vama, na
    kom se nalaze sve oficijelne ploče benda – tri singla i dva albuma,
    reizdate nakon više od četvrt veka, i to posle bezbroj piratskih kopija
    čiji su tiraži verovatno približni nekadašnjim službenim. Ubeđen sam da
    će zahvaljujući ovom izdanju Pekinška patka dobiti nove generacije
    poštovalaca i sledbenika.

    Novi Sad,
    april 2006.

    Bogomir Mijatović

    * Citati su iz intervjua sa Čontom iz leta 2002. godine, prilikom jedne od njegovih redovnih poseta rodnom gradu.





    Postava benda od 1979 do 1980
    Nebojša Čonkić – ČONTA
    vokal

    Sreten Kovačević – SRELE
    gitara, prateći vokali

    Laslo Pihler – LACI
    bubnjevi, prateći glas

    Boris Oslovčan – BORA
    bas, prateći vokali

    Boško Prosenica
    gitara

    Postava benda od 1980 do 1981
    Nebojša Čonkić – ČONTA
    vokal, čontajzer

    Zoran Bulatović – BALEgitara, klavijature, prateći vokali

    Marinko Vukmanović – MAREbas, prateći vokali

    Laslo Pihler – CILA
    bubnjevi


    _________________
    a

    Sponsored content

    Re: Pekinška Patka

    Počalji od Sponsored content


      Sada je Ned Dec 17, 2017 6:53 pm